12.3 C
Aigio
Σάββατο, 11 Ιανουαρίου, 2025
HomeΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΑλλαγές σε διατάξεις και καταργήσεις σε επιτροπές των δήμων

Αλλαγές σε διατάξεις και καταργήσεις σε επιτροπές των δήμων

dhmos aigioyΗ νέα αυτοδιοικητική… βίβλος δεν είναι απλώς η συλλογή, καταγραφή και ορθολογική ταξινόμηση των διάσπαρτων νομοθετημάτων περί αρμοδιοτήτων των δήμων και περιφερειών. Τα 356 άρθρα του σχεδίου Ενιαίου Κώδικα της Αυτοδιοίκησης τον οποίο κατάρτισε το υπουργείο Εσωτερικών και έστειλε στη Βουλή για επεξεργασία στην αρμόδια υποεπιτροπή, μόλις μία ημέρα πριν από τη λήξη των εργασιών της ολομέλειας, εμπεριέχουν και το αναπτυξιακό μοντέλο δράσης των τοπικών αρχών.
Στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων αλλά και των μέτρων που ψηφίστηκαν στο μεσοπρόθεσμο από την κυβέρνηση, οι δήμοι και οι περιφέρειες γίνονται με σαφήνεια πεδίο υλοποίησης της κυβερνητικής και κοινοτικής πολιτικής, αποκτώντας και τα θεσμικά εργαλεία προκειμένου να «τρέξουν» το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.

Το προτεινόμενο σχέδιο Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης έρχεται οκτώ χρόνια μετά την έναρξη της ισχύος του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων το 2006 και τέσσερα χρόνια μετά τον «Καλλικράτη». Με αυτά «πλοηγό», η κυβέρνηση φιλοδοξεί μέσα σε 200 σελίδες:
– Να κωδικοποιήσει τη νομοθεσία που αφορά δήμους και περιφέρειες, με δεδομένη την κατά καιρούς πληθώρα νομοθετημάτων, είτε συστηματικού είτε αποσπασματικού χαρακτήρα,
– Και «να αναβαθμίσει έτι περαιτέρω τη θέση των ΟΤΑ στο πολιτικό-διοικητικό σύστημα της χώρας, με όραμα την εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, κάτι που επιτάσσει άλλωστε και το νέο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) για την προγραμματική περίοδο 2014-2020».

Διατάξεις που καταργούνται
Η ομάδα των ειδικών που εργάστηκε για τον νέο Κώδικα έδωσε έμφαση στην αναλυτική παράθεση των αρμοδιοτήτων των δήμων και περιφερειών, προκειμένου να είναι ευχερής ο εντοπισμός τους, αλλά και στην «αναδιατύπωση και αποσαφήνιση ορισμένων εξ αυτών, ώστε να αποφεύγονται οι παρερμηνείες και κατά συνέπεια η πλημμελής εφαρμογή τους, εξαιτίας της γενικής ή αόριστης περιγραφής τους».
Ωστόσο, προχώρησε και σε καταργήσεις διατάξεων που ίσχυαν.
Όσον αφορά τη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, καταργείται η Επιτροπή Διαβούλευσης. Κι αυτό, όπως επισημαίνεται στην εισηγητική έκθεση, «λόγω της δυσχέρειας στη συγκρότησή της, αλλά και της δυστοκίας που παρουσίαζε η λειτουργία της που πολλές φορές την καθιστούσε υποχείρια των διαφόρων παρατάξεων». Σύμφωνα με τους εμπνευστές του σχεδίου, «αναχαιτίζεται» έτσι η γραφειοκρατική διαδικασία λήψης αποφάσεων για μείζονα ζητήματα, όπως είναι η κατάρτιση των επιχειρησιακών προγραμμάτων και ο προϋπολογισμός.
Επίσης, με το άρθρο 353 ορίζεται ότι καταργούνται οι σχολικές επιτροπές, οι οποίες συστάθηκαν το 1996 και συγχωνεύτηκαν το 2010, καθώς και οι ενιαίες σχολικές επιτροπές. Ο δήμος ασκεί πλήρως όλες τις αρμοδιότητές τους και υπεισέρχεται αυτοδικαίως και χωρίς καμία άλλη διατύπωση σε όλα εν γένει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των σχολικών επιτροπών που καταργούνται, συμπεριλαμβανομένων και των εκκρεμών δικών, εξομοιούμενος με καθολικό διάδοχο αυτών.
Σύμφωνα με το σχέδιο οι σχολικές επιτροπές καταργούνται για «μεγαλύτερη διαύγεια στο σύστημα και για να εξαλειφθεί η κακοδιοίκηση και η ενδεχόμενη διασπάθιση δημοσίου χρήματος».

Οικονομικοί έλεγχοι
Πλήθος είναι οι διατάξεις που αφορούν την οικονομική διοίκηση και διαχείριση, τον έλεγχο των λογαριασμών και της περιουσίας των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού. Υπάρχουν διατάξεις για «εδαφικά σύμφωνα» (άρθρο 273), για σύμπραξη δήμων και περιφερειών με τον ιδιωτικό τομέα (άρθρο 274), για διεθνείς και ευρωπαϊκές συνεργασίες δήμων και περιφερειών (άρθρα 279-280), για την οικονομική διοίκηση και διαχείριση και την περιουσία Συνδέσμων των δήμων. Μεγάλο τμήμα του Κώδικα καταλαμβάνουν οι διατάξεις για τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (άρθρα 329-334) αλλά και για τα μητρώα νομικών προσώπων σε δήμους και περιφέρειες, ενώ υπάρχει διάταξη ακόμη και για τη διαχείριση βοσκοτόπων (άρθρο 343).

-Το άρθρο 324 είναι «αφιερωμένο» στις ανώνυμες εταιρείες. Εκείνες που στο μετοχικό τους κεφάλαιο συμμετέχουν ένας ή περισσότεροι δήμοι ή περιφέρειες ή και άλλοι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης θεωρούνται επιχειρήσεις ΟΤΑ, εφόσον τα νομικά αυτά πρόσωπα διαθέτουν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου. Το υπόλοιπο μετοχικό κεφάλαιο μπορεί να κατέχεται από άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα.

Οι νέες τεχνολογίες στην Αυτοδιοίκηση
Προτάσσοντας την Αυτοδιοίκηση ως προνομιακό πεδίο για την εφαρμογή των αρχών της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, με στόχο την άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών, υπάρχουν πολλές διατάξεις που σχετίζονται με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
Εκσυγχρονίζεται ο τρόπος δημοσίευσης των αποφάσεων και προβλέπεται η συρρίκνωση μεθόδων όπως η τήρηση βιβλίων με την ανάδειξη λύσεων μέσω των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών στην αρχειοθέτηση και διαχείριση εγγράφων.

Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης
Αλλαγές επέρχονται και στον θεσμό του Συμπαραστάτη του Δημότη και των Επιχειρήσεων. Στο άρθρο 125 υπάρχει διατύπωση που τον ενισχύει θεσμικά, μια και αναφέρει ότι πλέον δεν υπόκειται σε διοικητική εποπτεία και έλεγχο εκ μέρους της δημοτικής αρχής. Επίσης, προστέθηκε στην ισχύουσα νομοθεσία μια πρόβλεψη που ορίζει ότι «οι ειδικές προτάσεις εισάγονται υποχρεωτικά στην ημερήσια διάταξη της επόμενης συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου ή ανά περίπτωση, στην ημερήσια διάταξη της οικονομικής επιτροπής ή της επιτροπής ποιότητας ζωής, για λήψη απόφασης επί των θεμάτων που θέτουν, λογιζόμενες ως εισηγήσεις».
Το βέβαιο είναι ότι θα χρειασθεί προσεκτική μελέτη ο προτεινόμενος Κώδικας, που βρίσκεται στα χέρια βουλευτών της αρμόδιας επιτροπής για θέματα του υπουργείου Εσωτερικών, αλλά και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας.

Most Popular