Ομιλία του βουλευτή κ. Ν. Τσούκαλη στην ολομέλεια της Βουλής επί της αρχής σχετικά με το πολυνομοσχέδιο : Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι ένας από τους λόγους που μας οδήγησε να διαχωρίσουμε τη θέση μας από την Κυβέρνηση. Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μετά την τοποθέτηση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου της Νέας Δημοκρατίας κατέστη σαφέστατο στην Αίθουσα ότι οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι ουδέτερες, ότι οι μεταρρυθμίσεις έχουν πρόσημο, ότι οι μεταρρυθμίσεις εντάσσονται στα ιδεολογικοπολιτικικά προτάγματα κάθε σχολής και κάθε άποψης.
Είναι σαφές, λοιπόν, ότι είναι άλλο μια μεταρρύθμιση που στηρίζεται στο ότι έχεις πρώτη και κυρίαρχη ιδεολογικοπολιτική επιλογή τον ιδιωτικό τομέα και συμπλήρωμα το δημόσιο. Ό,τι περισσεύει από τον ιδιωτικό τομέα, το υλοποιεί ο δημόσιος. Είναι άλλο εάν θεωρείς τον πολιτισμό ή την υγεία ή την παιδεία αποκλειστικό εμπόρευμα και είναι άλλο αν θεωρείς, για παράδειγμα, ότι η δημόσια διοίκηση πρέπει να είναι υποταγμένη στις βασικές ιδεολογικές πολιτικές. Και αυτό απευθύνεται βεβαίως και στο άλλο κόμμα της Συγκυβέρνησης –αναφέρομαι στο ΠΑΣΟΚ- το οποίο καλείται να συναποφασίσει και να υλοποιήσει επιλογές.
Ο κ. Βορίδης ανέφερε ότι οι ρυθμίσεις του συγκεκριμένου νομοσχεδίου μπορούν να στηριχθούν και αυτοτελώς. Και προσπάθησε να αιτιολογήσει αυτή του την αναφορά, αυτή του τη θέση, επιτρέψτε μου να πω, με πάρα πολύ αίολα επιχειρήματα. Είναι προφανές ότι καμία από τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις δεν μπορεί να στηριχθεί αυτοτελώς. Και καλούμαστε εμείς τώρα ως Δημοκρατική Αριστερά – όντας εκτός της Κυβέρνησης- να αποδείξουμε ότι η τοποθέτησή μας απέναντι σ’ αυτές τις ρυθμίσεις δεν έχει να κάνει με το γεγονός της αποχώρησής μας από την Κυβέρνηση, αλλά ότι είναι το αποτέλεσμα του λόγου που μας οδήγησε να διαχωρίσουμε τη θέση μας από την Κυβέρνηση. Παράδειγμα είναι το φορολογικό.
Είναι κοινή ομολογία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι το συγκεκριμένο φορολογικό νομοσχέδιο δε συνιστά φορολογική μεταρρύθμιση. Δεν είναι αυτό το οποίο επιζητούσαμε από την πρώτη στιγμή της πρώτης Συγκυβέρνησης το φορολογικό σύστημα.
Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η φορολογική μεταρρύθμιση, το φορολογικό σύστημα εξακολουθεί να είναι η μεγάλη εκκρεμότητα της χώρας. Και το φορολογικό σύστημα είναι το πρώτο στην ατζέντα των απαιτήσεων της Τρόικα. Προσέξτε! Είναι το πρώτο στις απαιτήσεις της Τρόικα. Πλην, όμως, οι επιφορτισμένοι να υλοποιήσουν αυτή τη μεγάλη μεταρρύθμιση, αυτό το μεγάλο σχέδιο βρίσκονται στο απυρόβλητο και των μέσων ενημέρωσης, αλλά και άλλων παραγόντων.
Ερώτηση: Γι’ αυτή την εκκρεμότητα ευθύνεται ο κ. Μανιτάκης και ο κ. Ρουπακιώτης; Η απάντηση είναι αυτονόητη, δηλαδή ότι δεν είναι αυτοί οι υπεύθυνοι.
Όταν, λοιπόν, ψηφιζόταν το πανομοιότυπο σχεδόν νομοσχέδιο τον Ιανουάριο, θα θυμάστε πως όλοι οι εκπρόσωποι της Συγκυβέρνησης τρέχαμε στα διάφορα πάνελ και απολογούμενοι στους πολίτες, τους λέγαμε να μην ανησυχούν, γιατί όλες οι αδικίες και όλες οι εκκρεμότητες θα λυνόντουσαν στο νομοσχέδιο- πανάκεια, για το οποίο μάλιστα εμείς ως Δημοκρατική Αριστερά λέγαμε να μην έρθει το Μάιο, αλλά το Μάρτιο. Φτάσαμε τον Ιούνιο και έρχεται το ίδιο νομοσχέδιο.
Δεν χρειάζεται να σας αναφέρω τι περιγράφει η Έκθεση Εκτίμησης Συνεπειών του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Λέει ότι οσονούπω θα έρθει ο Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών και όλα τα υπόλοιπα θα λυθούν το Σεπτέμβριο. Αυτό το νομοσχέδιο δεν στηρίζεται αυτοτελώς. Στηρίζεται μόνο ως προαπαιτούμενο. Αυτή είναι η διαφορά. Και μήπως αυτό το νομοσχέδιο τώρα που έρχεται, σ’ αυτή τη συγκυρία, λύνει το τεράστιο πρόβλημα της χώρας;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα είδαν το φως της δημοσιότητας κάποια στοιχεία -τα οποία τα γνωρίζαμε εδώ τις τελευταίες μέρες- σε σχέση με την πορεία των εσόδων. Και δεν είναι απλώς το λογιστικό κομμάτι, δηλαδή ότι ουσιαστικά κινούμαστε εκτός πλαισίου, αλλά το κομμάτι που έχει σχέση με την ικανότητα ανάγνωσης που έχει ο καθένας, προκειμένου να δει πίσω από αυτά τα αποτελέσματα, όπως ποια είναι η κατάσταση της κοινωνίας.
Μήπως δεν λέγαμε όλοι –και εμείς ως Δημοκρατική Αριστερά- ότι είναι πολύ στενόχωρη η ρύθμιση που ουσιαστικά διαπραγματευθήκαμε σε σχέση με τη ρύθμιση των παλαιοτέρων οφειλών; Δεν λέγαμε ότι είναι παράλογο να είναι προϋπόθεση για τη ρύθμιση το να είναι τακτοποιημένος το 2013; Παράλογο ήταν! Μπορέσαμε να πείσουμε την Τρόικα ότι αυτό το παράλογο θα το βρούμε μπροστά μας;
Τώρα λοιπόν, κύριε Υφυπουργέ, πληροφορούμαι ότι η Κυβέρνηση τρέχει να αποδείξει το παράλογο, γιατί συνειδητοποίησε ξαφνικά ότι οι Έλληνες φορολογούμενοι πολίτες δεν έγιναν ξαφνικά μέλη του Κινήματος «Δεν πληρώνω», αλλά ότι δεν μπορούν πλέον να πληρώσουν. Ξέρετε ποια είναι η κατάσταση στους πλέον ανύποπτους πολίτες που έλαβαν το εκκαθαριστικό τους –όσοι το έλαβαν- αυτές τις μέρες; Η πραγματική απόγνωση, γιατί δεν έχουν να πληρώσουν. Και δεν θα πληρώσουν και τα υπόλοιπα οκτώ εκκαθαριστικά που θα έρθουν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτά τα λέω και τα λέμε ως Δημοκρατική Αριστερά από την αγωνία επιτυχίας του προγράμματος εξόδου της χώρας από την κρίση, από την αγωνία που έχουμε, καθώς βλέπουμε ότι αυτό το πρόγραμμα δεν βγαίνει, ότι αυτό το πρόγραμμα θα πρέπει να το δούμε ρεαλιστικά, θα πρέπει να το δούμε από την πλευρά της διατήρησης της κοινωνικής συνοχής. Δεν βγαίνει! Και έχουμε τώρα αυτό το φορολογικό νομοσχέδιο, για το οποίο λέμε ότι θα αντιμετωπίσει όλες τις παθογένειες. Ε, δεν γίνεται!
Αποτελεί κοινή πεποίθηση όλων ότι αυτό το φορολογικό νομοσχέδιο δημιουργεί φορολογούμενους πολίτες πολλών ταχυτήτων! Πολίτες με ίδιες προϋποθέσεις και ίδια εισοδήματα φορολογούνται διαφορετικά. Αυτό θεωρείται δεδομένο. Το ίδιο γίνεται και με τη μεταχείριση των ελεύθερων επαγγελματιών. Δεν πρέπει να πούμε κάποια στιγμή εδώ ότι υπάρχει ένα απίστευτο προλεταριάτο στους ελεύθερους επαγγελματίες, στους γιατρούς, στους μηχανικούς, στους δικηγόρους;
Δεν είναι μόνο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι άνεργοι του ιδιωτικού τομέα, αυτοί οι οποίοι είναι καταγεγραμμένοι και τους οποίους γνωρίζουμε, αλλά είναι και οι δεκάδες χιλιάδες άνεργοι οι οποίοι βρίσκονται πίσω από τον παλιό επίσημο τίτλο του δικηγόρου, του μηχανικού, του γιατρού, των ελεύθερων επαγγελματιών. Αυτά δεν τα γνωρίζουμε.
Για να δούμε, λοιπόν, το μεταρρυθμιστικό οίστρο. Καταργούνται ειδικότητες στα ΕΠΑΛ. Και σήμερα πληροφορούμαστε ότι η πίεση του ΠΑΣΟΚ, λέει, απέδωσε και έρχεται προς συζήτηση αμέσως την επόμενη εβδομάδα το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Πώς θα έπρεπε να έρθει; Έτσι όπως έρχεται και έτσι όπως γίνονται τα πράγματα;
Η Δημοκρατική Αριστερά έχει πλήρη θέση και πλήρες νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση. Μόνο που κάναμε ένα λάθος. Πιστοί στη διατήρηση της πολιτικής ομαλότητας, λέγαμε ότι δεν θα το καταθέσουμε ξεχωριστά στη Βουλή ως δικό μας νομοσχέδιο και ότι θα περιμέναμε την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης. Όμως, δεν έγινε. Πρώτα, λοιπόν, καταργούμε τις θέσεις και μετά φέρνουμε εσπευσμένως το νομοσχέδιο. Αποτελεί αυτό μεταρρύθμιση; Προφανώς και όχι. Είναι μεταρρύθμιση η κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας;
Να σας πω εγώ τι θα ήταν μεταρρύθμιση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Μεταρρύθμιση θα ήταν να αποφασίσουμε να έρθει ένα νομοσχέδιο αποκέντρωσης αρμοδιοτήτων της Αστυνομίας. Μεταρρύθμιση, δηλαδή, θα ήταν να αποφασίσουμε να κάνουμε ό,τι συμβαίνει σε πολλές χώρες του κόσμου, όπου η Τοπική Αυτοδιοίκηση με τα όργανά της έχει αποφασιστική αρμοδιότητα στη λειτουργία της Αστυνομίας και μάλιστα όχι μόνο σε τοπικό, αλλά σε γενικότερο επίπεδο. Θα έπρεπε, δηλαδή, να δούμε την αποκεντρωμένη λειτουργία της Αστυνομίας.
Όσον αφορά τον ΕΟΠΥΥ. Μπορείτε να μου πείτε αν υπάρχει εκτίμηση συνεπειών από την εφαρμογή του clawback; Υπάρχει η εκτίμηση κάποιων που γνωρίζουν ότι η εφαρμογή του clawback θα οδηγήσει τουλάχιστον 30 χιλιάδες στην ανεργία. Είναι μεταρρύθμιση ο τρόπος που εφαρμόζεται;
Θέμα ΕΡΤ: επειδή αφήσαμε, λοιπόν, την ΕΡΤ στο επίπεδο απλώς και μόνο της μαύρης οθόνης και στην απόλυση κάποιων υπαλλήλων. Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου για το νομοσχέδιο προβλέπει κόστος αποζημιώσεων 120 εκατομμύρια. Αυτό πρέπει να το γνωρίζουν. Συγχρόνως προβλέπει έσοδα από το φόρο πολυτελείας 140 εκατομμύρια. Δηλαδή το συνολικό όφελος από όλο το νομοσχέδιο είναι 28 εκατομμύρια. Έχει υπολογιστεί ποια είναι η απώλεια της ΕΡΤ, τα διαφυγόντα, η θετική και αποθετική ζημία από την καθυστέρηση λειτουργίας της ΕΡΤ; Εγώ αυθαίρετα λέω πως είναι από 150 έως 300 εκατομμύρια. Ξέρετε πόσο είναι το ισοδύναμο για την εφαρμογή του Φ.Π.Α. στην εστίαση από 1ης Ιουνίου; Περίπου 100 εκατομμύρια απ’ ό,τι έχει υπολογιστεί. Ισοδύναμα, λοιπόν, υπάρχουν.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Δημοκρατικής Αριστεράς)