15.7 C
Aigio
Τετάρτη, 22 Οκτωβρίου, 2025
HomeΑΠΟΨΕΙΣΑλάσκα 2025: από τη «Μάλτα» στη μετα-Μάλτας πολυπολικότητα

Αλάσκα 2025: από τη «Μάλτα» στη μετα-Μάλτας πολυπολικότητα

Γεωπολιτική ανάλυση

Αλάσκα 2025: από τη «Μάλτα» στη μετα-Μάλτας πολυπολικότητα

Μια ψύχραιμη αποτίμηση της συνάντησης Trump–Putin και του νέου πλαισίου ισορροπιών

Σε ένα περιβάλλον όπου πολλοί σχολιαστές —κυρίως στα αμερικανικά και βρετανικά ΜΜΕ— κουβαλούν φανερά ή υπόγεια πολιτικά και ιδεολογικά προτιμήματα, η πρόκληση για τον αναγνώστη είναι μία: να ξεχωρίσει την ουσία από την επικοινωνιακή «σκηνοθεσία». Αν σταθούμε καθαρά γεωπολιτικά και αντικειμενικά, χωρίς συναισθηματικό ή κομματικό φορτίο, η συνάντηση στην Αλάσκα το 2025 δεν άλλαξε τους συσχετισμούς. Αντίθετα, τους επιβεβαίωσε — και ίσως τους νομιμοποίησε σε ένα νέο, μεταβατικό πλαίσιο.

Τι συνέβη (και τι όχι): η ουσία πίσω από τις εικόνες

Η συνάντηση δεν παρήγαγε ουσιαστικό αποτέλεσμα. Δεν υπήρξε γραπτή συμφωνία ούτε καν οδικός χάρτης για την Ουκρανία. Στο πεδίο, οι μάχες συνεχίζονται και η ισορροπία δυνάμεων παραμένει υπέρ της Ρωσίας λόγω αντοχής και βάθους στο μέτωπο. Αυτή η στασιμότητα αντικατοπτρίζεται και στη διπλωματία: η Ουάσινγκτον έδειξε περισσότερο διάθεση «διερεύνησης» παρά επιβολής όρων, ενώ ο Πούτιν αποκόμισε σημειολογικούς πόντους.

  • Συμβολική αναβάθμιση Πούτιν: Η εικόνα ενός Ρώσου προέδρου, υπό κυρώσεις και εν καιρώ πολέμου, να κάθεται ως «ισότιμος» με τον πρόεδρο των ΗΠΑ σε αμερικανικό έδαφος λειτουργεί ως διπλωματική νίκη εικόνας. Στο εσωτερικό της Ρωσίας μεταφράζεται σε μήνυμα κανονικοποίησης: «η Δύση μιλά μαζί μας γιατί δεν έχει άλλη επιλογή».
  • Χωρίς χειροπιαστά οφέλη για Trump: Η παρουσίαση της συνάντησης ως επιτυχίας εντάσσεται στη συνήθη πολιτική ρητορική. Στην πράξη, δεν υπήρξαν απτά ανταλλάγματα.
  • Ουκρανία εκτός δωματίου: Η απουσία του Κιέβου από το τραπέζι συνιστά το πιο προβληματικό στοιχείο. Στρατηγικά, είναι ένδειξη ότι συζητείται η τύχη της Ουκρανίας χωρίς την ίδια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κυριαρχία και τη διαπραγματευτική της θέση.
  • Ευρώπη στο περιθώριο: Ούτε η ΕΕ ούτε το ΝΑΤΟ διεκδίκησαν κεντρικό ρόλο. Η Ουάσινγκτον, υπό τον Trump, προτίμησε τη διμερή, προσωπική οδό με τον Πούτιν, παρακάμπτοντας ευρωπαίους συμμάχους.

Συμπέρασμα βραχείας ακτίνας: στρατιωτικά καμία αλλαγή· διπλωματικά, +πόντοι εικόνας για τον Πούτιν· πολιτικά, η Δύση εμφανίζεται κατακερματισμένη, η Ουκρανία παραμερισμένη και η Ρωσία «κανονικοποιείται» ως συνομιλητής.

Από τη «Μάλτα» στη «μετα-Μάλτα»: ένα πλαίσιο κατανόησης

Για να ερμηνεύσουμε τη σημερινή σκηνή, αξίζει να κοιτάξουμε πίσω στη συνάντηση Μπους–Γκορμπατσόφ στη Μάλτα το 1989, που συχνά θεωρείται η συμβολική αυγή του μετα-Ψυχροπολεμικού κόσμου. Άτυπα, λειτούργησε ως «συμβόλαιο»: η Δύση διευρύνει ΕΕ/ΝΑΤΟ· η Ρωσία αποδέχεται την ήττα της ΕΣΣΔ αλλά διατηρεί έναν «χώρο επιρροής»· όλοι παίζουν με κανόνες «ψυχρής ειρήνης». Ο πόλεμος στην Ουκρανία διέλυσε αυτή την ισορροπία. Η Αλάσκα, επομένως, μπορεί να ιδωθεί ως έλεγχος αν θα υπάρξει νέο πλαίσιο — η γέφυρα προς τη μετα-Μάλτας εποχή.

Δεν έχουμε νέα «Γιάλτα» ή «Μάλτα». Έχουμε μια σιωπηρή πιστοποίηση ότι οι μεγάλοι παίκτες συζητούν ως ισότιμοι, με όρους που μεταβάλλονται σταδιακά και όχι με μια θεαματική συμφωνία-ομπρέλα.

Η «μετα-Μάλτα» δεν είναι επίσημη συνθήκη, αλλά μια πραγματικότητα εν εξελίξει: την αμερικανική ηγεμονία ελέγχουν και διαμορφώνουν πλέον η Ρωσία και η Κίνα, ενώ η Ευρώπη αναζητά ρόλο. Η Αλάσκα είναι μια πρώτη κίνηση ισοτιμίας: ο Πούτιν δεν εμφανίζεται ως «ηττημένος», αλλά ως συνομιλητής σε νέα φάση.

Το νέο «μοτίβο» ισορροπιών

Αν δεχθούμε ότι βρισκόμαστε σε φάση μετάβασης, ποια είναι τα επόμενα βήματα και ποιοι αναδεικνύονται; Η εικόνα προδιαγράφεται ως εξής:

Κερδισμένοι

  • Ρωσία: Επανέρχεται ως αναγνωρισμένος συνομιλητής με τις ΗΠΑ παρά τον πόλεμο και τις κυρώσεις, διατηρεί επιρροή στην Ουκρανία —έστω και με τεράστιο κόστος— και ενισχύει την έμμεση εξάρτηση της Ευρώπης από τις δικές της κινήσεις (ενέργεια, ασφάλεια). Από «περιθωριακή δύναμη» της δεκαετίας 2010–20, ξαναγίνεται υποχρεωτικός παράγοντας ισορροπίας.
  • Κίνα: Χωρίς να μπαίνει στο κέντρο της σύγκρουσης, κεφαλαιοποιεί τη συγκυρία: οι ΗΠΑ απορροφώνται από το ρωσο-ουκρανικό, η Μόσχα στρέφεται βαθύτερα στο Πεκίνο, και ο «Παγκόσμιος Νότος» βλέπει στην Κίνα την εναλλακτική οικονομική ηγεσία. Προβάλλει ως ο ρυθμιστής της μετάβασης.
  • Παγκόσμιος Νότος: Ινδία, Βραζιλία, Σ. Αραβία, Τουρκία, Ν. Αφρική και άλλοι αυξάνουν τη διαπραγματευτική τους αξία ως γέφυρες ανάμεσα στα μπλοκ. Από «θεατές», γίνονται ρυθμιστές ισορροπίας.

Χαμένοι

  • Ουκρανία: Παρά τη θυσία, μένει εκτός δωματίου. Ορατός ο κίνδυνος να καταλήξει σε ουδέτερη ζώνη με μειωμένη κυριαρχία — από «αιχμή του δόρατος της Δύσης» σε διαπραγματευτικό χαρτί.
  • ΗΠΑ: Παραμένουν υπερδύναμη, αλλά χωρίς τη δυνατότητα μονομερούς επιβολής. Υποχρεώνονται να μοιραστούν χώρο με Ρωσία και Κίνα, ενώ η Ευρώπη εμφανίζεται διστακτική στο να ακολουθήσει τυφλά. Από μονοπολικός ηγεμόνας σε έναν από τρεις μεγάλους πόλους.
  • Ευρωπαϊκή Ένωση: Διχασμένη ανάμεσα σε σκληρή γραμμή (Ανατολική Ευρώπη) και ανάγκη εξισορρόπησης (Γαλλία–Γερμανία), παραμένει χωρίς αυτόνομη στρατιωτική ισχύ και άρα εξαρτημένη από ΗΠΑ/ΝΑΤΟ. Κινδυνεύει να μείνει ουρά, όχι ανεξάρτητος πόλος.

Χάρτης ισορροπιών στη μετα-Μάλτας εποχή

Η μεγάλη εικόνα θυμίζει περισσότερο πλέγμα ισορροπιών παρά πυραμίδα κυριαρχίας:

  • ΗΠΑ – ΕΕ – Ουκρανία: η παραδοσιακή γραμμή ενεργεί με ρωγμές, τόσο πολιτικές όσο και υλικές.
  • Ρωσία – Κίνα: ενισχυμένη στρατηγική σύμπραξη με αμοιβαία οφέλη και κοινό στόχο τη μείωση της αμερικανικής μονοκρατορίας.
  • Παγκόσμιος Νότος: βαραίνει διαρκώς, κυρίως μέσω της κινεζικής οικονομικής επιρροής και της πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής επιμέρους κρατών.
  • ΕΕ – Ρωσία: αμφίθυμη σχέση με προοπτική «αναγκαστικής εξισορρόπησης» λόγω γεωγραφίας, ενέργειας και ασφάλειας.

Δεν ζούμε πια σε μονοπολικό κόσμο υπό τις ΗΠΑ· κινούμαστε σε πολυπολικό σύστημα όπου η ισχύς κατακερματίζεται και η διπλωματία θυμίζει συνεχές παζάρι, όχι τελική πράξη. Το αποτέλεσμα δεν είναι σταθερότητα, αλλά διαχειρίσιμη ρευστότητα.

Τι σημαίνει στην πράξη για την επόμενη μέρα

  1. Ευρωπαϊκός αναπροσανατολισμός: Η ΕΕ οφείλει να αποφασίσει αν θα παραμείνει ουρά των ΗΠΑ ή αν θα επιδιώξει ρόλο ισορροπιστή με επενδύσεις σε άμυνα, ενέργεια και βιομηχανική πολιτική.
  2. Ρωσική κανονικοποίηση: Η Μόσχα επανέρχεται ως συνομιλητής μεγάλης δύναμης. Όσο διαρκεί ο πόλεμος, αυτό θα γίνεται με αντιφάσεις· μετά, πιθανή μια «σταδιακή επιστροφή» σε φόρα και οικονομικές ροές.
  3. Κίνα στο προσκήνιο: Το Πεκίνο διατηρεί στρατηγικό πλεονέκτημα: μπορεί να μεσολαβεί, να χρηματοδοτεί, να θέτει όρους με μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
  4. Ουκρανία στο περιθώριο: Αν δεν ανακτήσει θέση στο τραπέζι, κινδυνεύει να παγιωθεί ως buffer state. Η πρόκληση είναι να μετατραπεί από αντικείμενο σε υποκείμενο της διαπραγμάτευσης.

Η φράση-κλειδί: «τεστ προθέσεων»

Η σύνοδος της Αλάσκας δεν ήταν διαπραγμάτευση ειρήνης. Ήταν ένα τεστ προθέσεων: ποιος δείχνει μεγαλύτερη υπομονή, ποιος προετοιμάζει καλύτερα τον επόμενο γύρο, ποιος νομιμοποιεί τη θέση του στο νέο σκηνικό. Γι’ αυτό η απουσία θεαματικών ανακοινώσεων δεν είναι αποτυχία· είναι μέρος της διαδικασίας επανακαθορισμού.

Καταληκτικό συμπέρασμα

Η Μάλτα (1989) σφράγισε το ξεκίνημα της αμερικανικής μονοκρατορίας. Η Αλάσκα (2025) μπορεί να μείνει ως ο σταθμός που πιστοποίησε το τέλος αυτής της εποχής και την πορεία προς ένα πολυπολικό σύστημα με τρεις+ πόλους: ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα — με ενδιάμεσους παίκτες όπως η ΕΕ, η Ινδία και οι BRICS να λειτουργούν ως ρυθμιστές. Δεν έχουμε νέα «μεγάλη συμφωνία»· έχουμε μια μεταβατική φάση που ορίζει κανόνες εν κινήσει. Σε αυτή τη φάση, η νηφαλιότητα είναι προτέρημα: λιγότερη σκηνοθεσία, περισσότερη γεωπολιτική ουσία.

© Αναλυτικό άρθρο γνώμης — Επικέντρωση στην ουσία και όχι στην εικόνα.

Most Popular