24 Ιουνίου 2026
Η Ευρώπη βάζει τέλος στην «εξαφάνιση» των παλιών αυτοκινήτων – Και οι κατασκευαστές πληρώνουν
Το πρόβλημα των 6,5 εκατομμυρίων
Κάθε χρόνο, 6,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα αποσύρονται από την κυκλοφορία στην Ευρώπη. Το ερώτημα που απασχολεί τις αρχές είναι ένα: πού καταλήγουν αυτά τα οχήματα; Ένα μεγάλο μέρος τους εξαφανίζεται σε χώρες εκτός ΕΕ, όπου αποσυναρμολογούνται χωρίς κανέναν έλεγχο, δημιουργώντας μια τεράστια περιβαλλοντική και ηθική εκκρεμότητα.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποφάσισε να βάλει τέλος σε αυτό το φαινόμενο. Με ένα νέο πακέτο κανόνων, αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζονται, πωλούνται και απορρίπτονται τα οχήματα, με άμεσες συνέπειες τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους κατασκευαστές.
«Τα οχήματα που έχουν κριθεί ακατάλληλα για κυκλοφορία δεν θα μπορούν πλέον να εξάγονται»
Σχεδιασμός για το τέλος
Η βασική φιλοσοφία του νέου κανονισμού είναι η κυκλική οικονομία. Από εδώ και πέρα, κάθε νέο μοντέλο αυτοκινήτου θα πρέπει να σχεδιάζεται έτσι ώστε τα εξαρτήματά του να αφαιρούνται εύκολα για επαναχρησιμοποίηση ή ανακύκλωση. Αυτό σημαίνει ότι η εποχή των αυτοκινήτων που «πεθαίνουν» χωρίς να αφήνουν ίχνος περνάει.
Παράλληλα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα κληθούν να ενσωματώσουν ανακυκλωμένα υλικά στα νέα τους οχήματα. Τουλάχιστον το 25% των πλαστικών ενός νέου αυτοκινήτου θα πρέπει να προέρχεται από ανακυκλωμένες πηγές, με υποχρεωτική χρήση πλαστικών από παλιά αυτοκίνητα. Ο στόχος είναι διττός: λιγότερα πλαστικά απόβλητα και περισσότερη κυκλική οικονομία.
Οι βασικές αλλαγές του νέου κανονισμού:
- Εύκολη αφαίρεση εξαρτημάτων για επαναχρησιμοποίηση.
- Υποχρεωτικό 25% ανακυκλωμένου πλαστικού στα νέα οχήματα.
- Απαγόρευση εξαγωγής «σαράβαλων» εκτός ΕΕ.
- Εκτεταμένη ευθύνη των κατασκευαστών για ανακύκλωση.
- Αυστηρότερο πλαίσιο για τις συναλλαγές μεταχειρισμένων.
Η ευθύνη των κατασκευαστών και το τέλος των παράνομων εξαγωγών
Η μεγαλύτερη τομή αφορά την «εκτεταμένη ευθύνη των παραγωγών». Τρία χρόνια μετά την έναρξη ισχύος του νόμου, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αναλαμβάνουν οι ίδιες το κόστος συλλογής και ανακύκλωσης των οχημάτων τους όταν αυτά αποσυρθούν. Το μοντέλο αυτό, που ήδη εφαρμόζεται σε συσκευασίες και ηλεκτρονικές συσκευές, φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη διαχείριση των αποβλήτων.
Ταυτόχρονα, ο νέος κανονισμός βάζει τέλος σε μια πρακτική που ταλάνιζε την Ευρώπη για χρόνια. Τα οχήματα που έχουν κριθεί ακατάλληλα για κυκλοφορία δεν θα μπορούν πλέον να εξάγονται σε τρίτες χώρες, όπου συχνά κατέληγαν χωρίς κανέναν έλεγχο. Η απαγόρευση θα ισχύσει πέντε χρόνια μετά την έναρξη εφαρμογής του νόμου, δίνοντας τον απαραίτητο χρόνο στις αγορές να προσαρμοστούν.
«Η εποχή των αυτοκινήτων που εξαφανίζονται στα χαρτιά αλλά συνεχίζουν να ρυπαίνουν αλλού τελειώνει»


